Annons


Annons

5 veganska tips som kommer inspirera dig i köket

Är du nyfiken på att byta till grönare kost utan att riktigt komma dig för? Här är fem knep för dig som vill äta mer veganskt utan att behöva slopa dina favoriter.

Det veganska köket fortsätter att växa. I dag finns det veganversioner till nästan allt – inklusive kakor, glass, ost och bacon. Det finns inget som kreativitet, lite socker och kryddor inte kan lösa när det gäller att återskapa smaken och känslan av de allra mjölkigaste rätterna.

Annons

Tror du inte på oss? Här är fem veganska knep som kommer revolutionera och inspirera dig i köket.

1. Aquafaba – ersätt ägg med kikärtsspad

Vi visste redan att kikärtor var helt fantastiskt men det här knepet gör att vi gillar den billiga ärtväxten ännu mer. Brukar du hälla ut spadet i vasken? Då är det dags att sluta. Aquafaba som spadet kallas är nämligen den perfekta ersättningen till äggvita.

Du kan använda kikärtsspad i salta eller söta recept, men det passar särskilt bra till bakning. Tillsammans med socker blir spadet lätt och fluffigt, suveränt när du vill äta veganskt men inte kan sluta med dina favoritbakverk. Varför inte prova dessa maränger på aquafaba?

Byt ut ägg mot kikärtsspad. Foto: The Picture Pantry / Alamy

2. Vegansk ost på flera sätt

Det finns inte tusen sätt att göra veganost på men det finns i alla fall fler än ett. Visste du att morötter, potatis, näringsjäst och lite olja kan göra en veganost som lätt lurar även den mest inbitna mjölkälskaren? Du kan även göra en god veganost på nötter, tofu eller vanliga grönsaker.

Det finns en rad veganska alternativ till ost. Foto: Shutterstock/IBL

3. Byt ut köttet mot frukt och grönt

Än en gång bevisar frukt och grönsaker att de är mer än ett hälsosamt mellanmål. Vissa utgör fantastiska köttalternativ. Byt ut köttet i dina favoriträtter mot svamp, betor, aubergine eller blomkål för att skapa en så snarlik maträtt som möjligt. Varför inte testa en vegansk macka med portabello och tryffelmajonäs?

Vegansk macka med örtbakad portabello och tryffelmajonnäs.

4. Nötmjölk på cashewnötter, mandel eller havre

Har du vuxit upp med ett glas mjölk bredvid varje måltid kan det vara svårt att vänja sig med tanken på ett liv utan den kalla vita drycken. Men självklart finns det veganska alternativ även här. Du kan lätt göra din egna mjölk på cashewnötter, mandlar eller havre. Denna havremjölk innehåller bara tre ingredienser och är dessutom superenkel att fixa.

Hemmagjord havremjölk. Foto: Shutterstock

5. Vegansk bacon – substitutet för alla baconälskare 

Om det finns ett livsmedel som verkligen delar upp köttätare från icke-köttätare så är det bacon. Detta feta och krispiga frukosttillbehör är ett måste för många inbitna köttälskare. Men oroa icke, det finns veganska alternativ! Från tempeh och siestan, kokosnöt och rispapper till geniala recept på grönsaker som aubergine, svamp, morötter och jämnbetor. Det finns en uppsjö av alternativ till bacon. Hemligheten bakom den baconliknande känslan? En bra marinad och smarta matlagningstekniker som ger veggiebacon den skarpa och hårda konsistensen alla baconälskare håller kär.

Det går att fixa knapriga bacon – som dessutom är veganska.

Artikeln publicerades först på ELLE mat & vin.

 

(22)
(2)


Annons


SENASTE FRÅN DRÖMHEM & TRÄDGÅRD
Annons

Laddar