Annons


Annons

Ebbas nyttiga frukostdrinkar

Drömhems chefredaktör Ebba Svanholm mixar frukt och grönsaker till frukost. En riktig vitaminkick som håller dig mätt fram till lunch!

Ebbas drink

Mängderna är ungefärliga, Ebba fyller mixerbehållaren helt enkelt. Då räcker det till tre stora glas. Drinken går att spara i kylskåpet några dagar. Om du saknar någon av ingredienserna, eller inte gillar någon av dem, är det bara att byta ut eller köra ändå!

Annons

En stark mixer och mer vätska gör en mer lättflytande drink. Ebba låter sin vara ganska tjock och fiberrik och äter den med sked.

1 liten banan
1 äpple (eller päron)
½ citron – skär bort skalet innan du delar den i mindre bitar, ta bort kärnorna
1–2 cm färsk ingefära
ca 2 matskedar bär, gärna blåbär, då får drinken snyggast färg
1 stjälk selleri
1 näve broccolilknyten, färska eller frysta
1–2 nävar gröna bladgrönsaker, tex ruccola-, roman- eller blandsallad, eller späd kirskål
ca 2 ½ dl vatten eller kallt grönt te
+ eventuellt 3 stora myntablad om du har!

Skala och skär allting i småbitar. Om du använder fryst broccoli eller frysta bär lägger du dem i mixern och slår över vätskan. Låt stå och dra en stund medan du skär resten av ingredienserna, så har det frysta tinat och slår inte sönder mixerkniven. Mixa !

LÄS OCKSÅ

(38)
(0)


Annons

SENASTE FRÅN DRÖMHEM & TRÄDGÅRD
Annons

Laddar