Annons


Annons

5 goda och hälsosamma råvaror som är i säsong just nu

Att äta mat efter säsong är både bra för miljön, billigt och gott. Väljer du rätt råvaror är det dessutom riktigt hälsosamt! Här är 5 livsmedel att satsa på mellan augusti och oktober.

Svamp

Champinjoner, kantareller och Karljohansvamp – alla är de i säsong under hösten. Och tur är väl det, för tack vare det höga vatteninnehållet är de är kalorisnåla samtidigt som de innehåller högre proteinkvalitet än många andra vegetabilier. Dessutom innehåller de vitamin B och C  och är helt gudomliga att äta.

Annons

Men var försiktig när du går loss på champinjonerna – man kan nämligen få i sig för mycket av det goda. Enligt Livsmedelsverket kan det vara farligt att äta omkring ett hekto champinjoner i veckan under en längre tid kan du få i dig för mycket av ämnet fenylhydrazin som kan vara cancerogena.

Recept: Krämig soppa och frasig paj med svamp.

Aubergine

Äggplantan är rik på fibrer vilket har visat sig effektivt mot till exempel tjocktarmscancer, och det är dessutom bra för den som lider av förstoppning. Genom att äta aubergine får du även i dig B-vitamin som motverkar stress och är bra för minnet och hjärnfunktionen.

Recept: Aubergine med parmesan

Björnbär

Den som har björnbär i trädgården är en lyckans ost. De är inte bara väldigt goda, utan innehåller även E-vitamin som stävjar infektioner i kroppen, salicylat som sägs motverka hjärtsjukdom och vitamin C och K, fenolsyror och folat.

Läs också: Så enkelt gör du hälsodrycken Switchel

Björnbär ska kunna minska risken för vissa cancersorter, ge huden skydd mot UV-strålning och dessutom innehåller en näve björnbär nästan hälften av dagsbehovet av fibrer.

Recept: Toast med getost, björnbär och valnötter

Kronärtskocka

Det är inte bara konärtskockshjärtat som går att äta – även den inre delen av bladen på frukten är ätliga. Och inte bara ätliga, utan även nyttiga. De innehåller nämligen kalium och inulin som är bra för blodtrycket och tarmfloran. Konärtskockan är dessutom väldigt kalorifattig, vilket är bra för den som behöver tappa några kilon.

Recept: Ljummen skockasallad med matvete-tabbouleh

Plommon

Äntligen är det plommon-säsong! De lila guldklimparna är rika på antioxidanter, stärker skelettet och verkar antiinflammatoriskt. De är dessutom kalorisnåla och rika på mineraler som kalium och magnesium. Tack vare sina fibrer är de också tacksamma att äta för dem med långsam mage. Men det betyder också att de med känslig mage eller IBS kan göra bäst i att undvika den laxerande frukten.

Recept: Kall bönsallad med fetaost och plommon

Källor: Livsmedelsverket, Säsongsmat

Artikeln publicerades först på ELLE mat & vin.

Läs också: Slipp förkylning i höst! 5 livsmedel som boostar immunförsvaret

LÄS OCKSÅ

(19)
(0)


Annons

SENASTE FRÅN DRÖMHEM & TRÄDGÅRD
Annons

Laddar